Baza wiedzy

Jakie zabezpieczenia można stosować na etykietach w celu ochrony przed fałszerstwami?

Dynamiczny rozwój segmentu suplementów diety wiąże się także z rosnącym udziałem fałszerstw w tej branży. Do niebezpieczeństw można zaliczyć straty finansowe producentów wynikające ze sprzedaży środków niewiadomego pochodzenia w łudząco podobnych opakowaniach z naniesionymi etykietami samoprzylepnymi, ale i ryzyko narażenia konsumentów na dolegliwości zdrowotne. Straty bywają milionowe, a w takich krajach jak Indie czy Pakistan skala podróbek jest ogromna – nawet ok. 70 proc. rynku.

Nie ulega zatem wątpliwości, że kluczowym wyzwaniem dla wytwórców suplementów diety jest podjęcie działań ograniczających proceder fałszowania tych produktów.

W poniższym poradniku przedstawimy kilka skutecznych rozwiązań dotyczących produkcji etykiet, które pozwolą zabezpieczyć towar i umożliwią klientowi zweryfikowanie, czy kupuje produkt z oryginalnego źródła.

Na potrzeby tego tekstu przyjmijmy podział na 3 grupy zabezpieczeń stosowanych na etykietach samoprzylepnych i sleeve:

  1. widoczne gołym okiem – dają możliwość weryfikacji nawet przez klienta w sklepie,
  2. częściowo ukryte – są widoczne, ale ich przeznaczenie nie jest tak łatwe do rozszyfrowania
  3. ukryte – w tym przypadku niezbędne jest dodatkowe narzędzie pozwalające dostrzec zabezpieczenie np. latarka, która emituje światło ultrafioletowe. Poza takim materialnym wytworem równie ważna  jest odpowiednia wiedza, która pozwala zidentyfikować miejsce ulokowania zabezpieczenia.

Do pierwszej kategorii zabezpieczeń etykiet można zaliczyć hologramy, które z reguły wytwarza się na folii samoprzylepnej typu PET lub folii delaminacyjnej. Zastosowanie opisanego rozwiązania na etykiecie produktu nie tylko pełni funkcję zabezpieczającą. Wartością dodaną jest fakt, że hologram wywołuje konotacje z marką premium, wyrobem luksusowym, który wyróżnia go spośród innych produktów na sklepowej półce.

Crea Fight Unilogo Digital Printing

Kolejny przykład stanowi nadruk danych zmiennych na etykiecie produktu. Ten paradoksalnie prosty zabieg ułatwia identyfikację produktu i nie wymaga specjalnego projektowania wzoru oraz ponoszenia kosztów czasowych i finansowych takich jak przy zastosowaniu hologramu. Należy jednak pamiętać, że nie każda cyfrowa drukarnia oferuje taką usługę, a ręczny sposób takiego nanoszenia danych na etykiety opakowaniowe jest problematyczny.

Dynamiczne kody DataMatrix lub QR stanowią drugą grupę zabezpieczeń, czyli tych częściowo ukrytych. Co prawda wspomniane kody 2D są łatwo dostrzegalne na opakowaniu, ale ich wartość polega  na tym, że umożliwia rozstrzygnięcie oryginalności produktu. Odnalezienie takiego kodu w bazie danych producenta za pomocą aplikacji trackingowej pozwala potwierdzić oryginalność towaru. W większości przypadków można korzystać z tej funkcjonalności posługując się telefonem komórkowym.

QR code Unilogo Digital Printing

Inną opcją zabezpieczania etykiet samoprzylepnych lub etykiet sleeve może być wykorzystanie tła giloszowego. Ta metoda jest powszechnie wykorzystywana w przypadku banknotów. Polega na nanoszeniu bardzo małego wzoru, a jest to możliwe wyłącznie przez posiadacza oryginalnego pliku produkcyjnego, ponadto pozwala tylko na jednorazowy wydruk. Zeskanowanie już istniejącej etykiety i wydrukowanie jej ponownie nie jest możliwe ze względu na specjalną formę grafiki.

Druk etykiet z ukrytymi zabezpieczeniami

Do ostatniej kategorii “ukrytych” oznaczeń stosowanych na etykietach można zaliczyć mikrodruk. System HP Indigo umożliwia nanoszenie tak małych napisów, że odczytanie ich jest możliwe wyłącznie przy wspomaganiu się lupą. Na urządzeniach pracujących w tej technologii, np. WS 6800 można nadrukować teksty o wielkości 1 punktu drukarskiego, czyli ok. 0,3 mm.

microdruck Unilogo Digital Printing

W grupie zabezpieczeń ukrytych są też zadruki tuszem UV, które widoczne są jedynie przy zastosowaniu światła ultrafioletowego. Dopiero zastosowanie latarki z takim światłem pozwala dostrzec informację rozróżniającą produkt.

 

Zamów próbki etykiet (kliknij tutaj) z wybranym zabezpieczeniem, aby przekonać się, jak Twój produkt może być chroniony przed fałszerstwami.

Etykietowanie maszynowe

Inwestycja w jakość. Więcej czasu na przyjemności. Tańsze niż Ci się wydaje

FAQ

Polecane artykuły

Podobne artykuły

Siła personalizacji

Trend na personalizowane upominki trwa i przechodzi kolejne fazy rozwoju. Początkowo unikatowość opakowaniom nadawały różnorodne napisy na etykietach jak choćby w przypadku Coca-Coli.

Zamów nasz wzornik

Kliknij aby otrzymać bezpłatny wzornik w unikalnym opakowaniu!

Zamów próbki