Realizacje: Lotos

Case Study – Lotos

Wykonanie dobrej jakości etykiety samoprzylepnej na opakowania HDPE nie jest zadaniem prostym. Musi to być produkt najwyższej jakości, by w sposób trwały i estetyczny przylegał do opakowania. Ważne jest także, by nadruk na etykiecie był wyraźny i nie ulegał ścieraniu oraz blaknięciu.

Z naszego doświadczenia wynika, że problemy dotyczące opakowań, z którymi trafiają do nas producenci olejów bardzo często powtarzają się i generalnie dotyczą one szeroko rozumianej trwałości nadruków. Dla ułatwienia zrozumienia problemu spróbujmy omówić go krok po kroku.

Naklejanie etykiet na opakowania wykonane z HDPE

Dość często zdarza nam się słyszeć od klientów, że etykiety „nie trzymają się opakowań HDPE” lub też „odklejają się już w magazynie”. Z czego to może to wynikać? Pierwsza decyzja, jaką klienci podejmują w kwestii wyboru surowca jest wybór pomiędzy papierem, a folią. Jedni wybierają tańszy i mniej elastyczny papier, na którym ciężko jest uzyskać najwyższą jakość wydruku (przez porowatość powierzchni) inni odrobinę droższą, ale elastyczną (dopasowującą się do kształtu opakowań) oraz dającą możliwość zadrukowania w najwyższej jakości folię PE.

Szczególną uwagę na wybór właściwego surowca należy zwrócić w przypadku, gdy mamy do czynienia z „produktami rozlewanymi na gorąco”. Jeżeli produkt przed nalaniem do opakowania, na którym jest już etykieta ma temperaturę ok. 80°C – 90°C, należy wybrać papier lub folię odporną na wysoką temperaturę. Folia PE niestety nie będzie tu właściwym wyborem.

Druga – i w tym przypadku zdecydowanie ważniejsza – decyzja to właściwy dobór kleju. Często słyszymy o dość uproszonym podziale na kleje standardowe i mocne, niestety nie do końca jest to prawda. Producenci materiałów samoprzylepnych mają w swoich ofertach zwykle kilkaset różnych typów klejów, ta ilość w połączeniu z mnogością podłoży drukowych daje zwykle kilka tysięcy różnych konstrukcji.

Podstawowa zasada, jaką powinniśmy się kierować to zastosowanie opakowań HDPE w połączniu z miękkimi klejami (tymi, które zwykle nazywane są mocnymi, o podwyższonej przyczepności początkowej). Wybór takiego kleju zagwarantuje nam wystarczającą przyczepność początkową (czyli klej „wpłynie” we wszystkie mikro nierówności w powierzchni opakowań), ale także odpowiednią adhezję właściwą (już po docelowym związaniu). Warto też pamiętać o tym, że:

  • Etykietowanie maszynowe daje znacznie lepsze efekty niż ręczne, ponieważ kleje w materiałach samoprzylepnych aktywowane są naciskiem. Ważne jest, aby klej zaktywowany był na całej powierzchni etykiety oraz zostało to wykonane z odpowiednią siłą)
  • Bardzo istotna jest temperatura panująca w otoczeniu podczas aplikacji a także temperatura samych komponentów (opakowań i etykiet), zalecane jest 18°C – 22°C.
  • Najlepsze efekty osiąga się, jeżeli od zaetykietowania opakowań do rozpoczęcia następnych procesów produkcyjnych (np. napełnienie opakowań lub wystawianie ich na zmiany temperatur przez zmianę miejsca magazynowania) upłyną minimum 24h.

Jakość i trwałość nadruku

Drugi istotny aspekt to odporność etykiet na ścieranie, zalanie i uszkodzenia mechaniczne. Naszym sposobem na tego typu problemy jest laminacja. W trakcie tego procesu przylepia się na zadrukowaną etykietę warstwę cienkiej folii zabezpieczającej. Ta folia to zwykle PP lub PET, ale o tym później. Podstawowy podział w przypadku laminatów wynika z rodzaju wykończenia (błyszczący lub matowy) oraz sposobu przytwierdzenia do materiału, z którego są wykonane etykiety (laminaty samoprzylepne i laminaty z dodatkowym klejem aktywowanych światłem UV).

To, czy zadruk na etykietach jest polakierowany, czy zalaminowany ma bardzo duże znaczenie w przypadku, gdy wykorzystujemy je na pojemnikach o dużej pojemności (np. 10, 15 czy 20 litrów). Takie opakowania po napełnieniu zwykle „puchną” ich ścianki boczne wybrzuszają się, a opakowania na paletach stykają się ze sobą. Z tego powodu niezabezpieczone etykiety na pojemniki plastikowe często ulegają uszkodzeniu w trakcie transportu, pojawiają się na nich rysy. Niestety zazwyczaj ma to miejsce w centralnej części etykiet. Laminacja zadruku całkowicie rozwiązuje ten problem.

Na co jeszcze może wpływać laminacja w kontekście trwałości etykiet? Dobranie właściwego laminatu do typu opakowania i produktu często wpływa na estetykę i to jak opakowanie „się starzeje”. Dużym problemem w przypadku towarów składowanych i przechowywanych na zewnątrz jest blaknięcie kolorów. Dotyczy to nie tylko olejów czy środków technicznych, które są przechowywane np. na stacjach benzynowych, ale też produktów, takich jak środki ochrony roślin lub chemia budowlana. Produkty tego typu zazwyczaj przetrzymywane są w nasłonecznionych miejscach i są narażone na uszkodzenia mechaniczne.

Dobrze dobrany laminat PET, który stanowi barierę i znacznie ogranicza ilość światła docierającego przez jego warstwę do samego zadruku powoduje, że zadruk staje się znacznie trwalszy, kolory pozostają nasycone, a sam materiał nie żółknie przez wiele miesięcy.

Oklejanie pojemników HDPE na olej czy inne środki chemiczne może wydawać się tematem mało obszernym. Jednak oklejanie HDPE wiąże się z wieloma problemami, których nie sposób opisać w jednej notatce, dlatego serdecznie namawiamy do zadawania pytań nie tylko w zakresie doboru właściwych etykiet, ale też maszyn i rozwiązań do ich dozowania, zakręcania czy właśnie etykietowania.

  • chemia
  • etykieta samoprzylepna
  • Lotos
  • druk cyfrowy Hp Indigo
  • Papier
  • laminacja UV

Etykietowanie maszynowe

Inwestycja w jakość. Więcej czasu na przyjemności. Tańsze niż Ci się wydaje

Zamów nasz wzornik

Kliknij aby otrzymać bezpłatny wzornik w unikalnym opakowaniu!

Zamów próbki

  • Zaufali nam

Zaufali nam

UNILOGO DIGITAL PRINTING

Julianowska 45,
05-500 Piaseczno, Polska

+ 48 22 280 90 90

[email protected]

ZAMÓW KONSULTACJĘ