Baza wiedzy: Inspiracje

Z czego składa się etykieta samoprzylepna?

Typowa etykieta samoprzylepna złożona jest z trzech warstw: materiału wierzchniego z nadrukiem (pokrytego lakierem lub laminatem), warstwy spodniej (czyli tzw. podkładu lub papieru sylikonowego) i warstwy kleju pomiędzy nimi.

To przede wszystkim materiał wierzchni decyduje o wyglądzie etykiety i jej właściwościach. Właśnie tę warstwę widzi klient, biorąc do ręki Państwa produkt. Aby wybrać odpowiedni materiał do konkretnej etykiety, warto zastanowić się nad kilkoma zagadnieniami:

  • na jakie produkty i jakie kształty opakowań będzie naklejana etykieta,
  • jakie cechy produktu ma ona podkreślać i jakie dodatkowe funkcje spełniać,
  • czy będzie narażona na wilgoć i wysoką lub niską temperaturę.

Jeśli etykiety samoprzylepne pokryjemy dodatkowo laminatem lub lakierem, zyskają one stylowe, luksusowe wykończenie. W zależności od rodzaju laminatu etykieta może być błyszcząca lub matowa. Laminat tworzy także dodatkową warstwę chroniącą nadruk na etykiecie przed wpływami otoczenia.

Ważne jest także, jakiego kleju użyjemy. Do etykiet samoprzylepnych używa się różnych rodzajów klejów, w zależności od potrzeb. Czasami niezbędny jest trwały klej, odporny na starzenie się i warunki atmosferyczne; w innych sytuacjach przeciwnie: taki, który łatwo odlepić bez pozostawiania śladów na opakowaniu.

I wreszcie nośnik (podkład), czyli warstwa spodnia: papier silikonowy albo folia pokryta woskiem lub silikonem, dzięki któremu etykiety mogą być łatwo odklejone tuż przed aplikacją. Podkład dobiera się w zależności od typu etykiet. Czasem jest to zwykły papier, ale jeśli chcemy osiągnąć efekt „no label look” (przezroczysta etykieta, której nie widać – tak, jakby grafika znajdowała się bezpośrednio na opakowaniu), lepiej jest użyć podkładu PET, ponieważ warstwa kleju jest wtedy bardziej gładka i co za tym idzie mniej widoczna. Bardzo podobnego podkładu używamy także w przypadku etykiet przeznaczonych do szybkiej aplikacji (nawet 200 etykietowanych opakowań na minutę) – wtedy decydująca jest trwałość i stabilność wymiarowa użytego nośnika.

To oczywiście nie znaczy, że szybkie etykietowanie produktów przy wykorzystaniu etykiet na podkładzie papierowym jest niemożliwe – ale to już zupełnie inna historia.

Etykietowanie maszynowe

Inwestycja w jakość. Więcej czasu na przyjemności. Tańsze niż Ci się wydaje

FAQ

Polecane artykuły

Podobne artykuły

Siła personalizacji

Trend na personalizowane upominki trwa i przechodzi kolejne fazy rozwoju. Początkowo unikatowość opakowaniom nadawały różnorodne napisy na etykietach jak choćby w przypadku Coca-Coli.

Zamów nasz wzornik

Kliknij aby otrzymać bezpłatny wzornik w unikalnym opakowaniu!

Zamów próbki

UNILOGO DIGITAL PRINTING

Julianowska 45,
05-500 Piaseczno, Polska

+ 48 22 280 90 90

[email protected]

ZAMÓW KONSULTACJĘ