CELAB - wkład w recykling ażurów i podkładów etykiet samoprzylepnych
Koniec października 2020 r. to przełomowy moment dla branży etykiet - ponad 30 firm z całego świata ogłosiło utworzenie CELAB (Circular Economy for Labels). Misją tego konsorcjum są starania dotyczące zapewnienia zrównoważonego przemysłu etykiet samoprzylepnych.
W skład CELAB wchodzą największe firmy z branży etykiet samoprzylepnych, w tym również CCL Label.
Idea tej branżowej inicjatywy opiera się na promocji gospodarki o obiegu zamkniętym w kontekście etykiet samoprzylepnych. CELAB ma ułatwić współpracę zarówno na poziomie globalnym jak i w postaci wspierania lokalnych inicjatyw w zakresie recyklingu nośnika (podkładu) oraz ażurów.
Czym jest ażur i podkład w branży etykiet samoprzylepnych?
Ażur to nieużywany obszar otaczający materiał samoprzylepny, który powstaje podczas sztancowania etykiet.
Podkład to warstwa spodnia etykiety - nośnik, który pozostaje po odklejeniu etykiety np. podczas etykietowania maszynowego.
Co doprowadziło do powstania CELAB?
Według badań obecnie recyklingowy podlega 52% spośród generowanych odpadów etykietowych.
To tłumaczy ideę powstania tego konsorcjum.
Jak podkreśla Paul Nathanson, rzecznik CELAB: “Nadeszła chwila, aby stworzyć globalną platformę rozwiązań w zakresie recyklingu.”
Rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów dodatkowo uczula przedsiębiorstwa skupione wokół branży etykiet na kwestie związane z recyklingiem.
Jakie działania ma podejmować CELAB w kontekście gospodarowania odpadami etykiet samoprzylepnych?
Wysiłki CELAB można sprecyzować w 4 kategoriach:
- powołanie organizacji, które będzie wytyczać i wdrażać
- nadzór i opieka nad wytyczonymi kierunkami działań przez regionalne grupy robocze,
- wdrożenie ekonomicznych przedsięwzięć, które mają być przyjazne środowisku,
- opracowanie optymalnych rozwiązań recyklingowych dla drukarń etykiet oraz finalnych odbiorców etykiet.
Idea CELAB zakłada połączenie sił w celu zaproponowania rozwiązań, które pomogą w stworzeniu zrównoważonego przemysłu. Celem tego konsorcjum jest zapewnienie dostępu do recyklingu ażuru i podkładu dla min. 70% branży etykiet samoprzylepnych do 2025 r.
Więcej informacji znajduje się tutaj.