Dzień Opakowań – 15 września
W 2017 roku obchodzimy dekadę od momentu ustanowienia 15 września jako “Dnia Opakowań” uchwalonego przez Polską Izbę Opakowań. Co jest tego powodem? W jak największym skrócie – coraz większe znaczenie roli opakowania w codziennym funkcjonowaniu konsumentów.
Podział opakowań
Na początku należałoby dokonać podstawowego rozróżnienia ze względu na przeznaczenie opakowania wraz z określeniem jego funkcji:
- opakowanie jednostkowe, czyli takie, z którym ma do czynienia finalny odbiorca sięgając po produkt z półki sklepowej. W tym przypadku towar ma być nie tylko chroniony przed działaniem czynników zewnętrznych, ale i przyciągać wzrok konsumenta żywą szatą graficzną, a dodatkowo solidnością wykonania wzbudzającą konotacje z produktem wysokiej jakości.
- opakowanie zbiorcze – chroni kilka opakowań jednostkowych w procesie transportu.
- opakowanie transportowe – podobnie jak powyższe, pełni funkcję zabezpieczającą w procesie transportu i magazynowania; względy estetyczne mają w tym przypadku marginalne znaczenie.
Na co zwracają uwagę klienci w kwestii opakowań?
Chyba każdy producent i projektant opakowań potwierdzi, że dzięki coraz większej świadomości odbiorców pojawią się pytania dotyczące ewentualnej szkodliwości tworzyw, z jakich są wykonane opakowania, szczególnie jeśli chodzi o produkty spożywcze. Jedzenie w puszkach, woda w plastikowych butelkach – chyba każdy usłyszał w swoim otoczeniu fakty i mity dotyczące szkodliwości danego tworzywa, a prowadzone dyskusje przypominały wywody dotyczące wyższości masła nad margaryną (i odwrotnie).
To właśnie dlatego Polska Izba Opakowań zadecydowała o wprowadzeniu specjalnego dnia, w okolicach którego nastąpi uzasadniona popularyzacja wiedzy z tej dziedziny.
Co chcielibyśmy przekazać w Dniu Opakowań jako cyfrowa drukarnia etykiet?
W tym szczególnym dla branży opakowaniowej dniu chcielibyśmy przypomnieć o pewnym podstawowym fakcie dotyczącym druku cyfrowego – każda okazja jest dobra, aby dzielić się wiedzą, prawda?
Otóż technologia cyfrowa umożliwia nanoszenie danych zmiennych na etykiecie – np. kody QR, imiona czy fotografie. Daje to ogromne pole możliwości marketingowych, poniżej kilka przykładowych realizacji wykonanych w technologii HP Indigo:
Personalizowane opakowanie na Ptasie Mleczko
Personalizowane etykiety – Amarula