Dlaczego druk w technologii cyfrowej jest dla Ciebie korzystny?
Poniższy artykuł ukazał się w specjalistycznym kwartalniku branżowym skierowanym do producentów przemysłu kosmetycznego. Numer 1/2018, w którym ukazał się poniższy tekst był też dystrybuowany podczas targów Packaging Innovations 17-18 kwietnia 2018 roku w Centrum Expo XXI w Warszawie.
Zapraszamy do lektury!
Jeśli jesteś producentem kosmetyków lub tematyka etykiet jest Ci bliska zapewne miałeś styczność choć z jedną z wymienionych niżej sytuacji:
krótkie serie produktów, różne wersje zapachowe czy pojemności opakowań.
Na etapie wprowadzania kosmetyku na rynek ciężko prognozować jego sukces sprzedażowy. Druk etykiet w tradycyjnych technologiach (mowa np. o flexo) wiąże się z koniecznością zamówienia dużej ilości etykiet “na start”. W wielu przypadkach korzystniejszą alternatywą byłoby zamawianie etykiet według aktualnego zapotrzebowania. Taką właśnie możliwość oferuje druk cyfrowy.
Brak kosztów związanych z przygotowaniem zaplecza do wydruku
Prostota korzystania z druku cyfrowego polega na tym, że druk odbywa się bezpośrednio z pliku zapisanego w formacie *.PDF. Dzięki temu wprowadzenie drobnych poprawek nawet tuż przed drukiem jest możliwe, nie generuje dodatkowych kosztów a sprowadza się jedynie do przesłania nowego pliku do drukarni. Przy rozpoczynaniu produkcji nowego wzoru etykiet jedynym dodatkowym kosztem może okazać się zakup wykrojnika – to wydatek rzędu kilkuset złotych. Dobra wiadomość jest taka, że jest to jednorazowy wydatek. Ponadto może się okazać, że w zasobach drukarni znajduje się wykrojnik o zbliżonych wymiarach i nie trzeba za niego już płacić.
Wyróżnij się, podaruj konsumentowi coś naprawdę wyjątkowego…
Warto wyróżnić się na tle innych producentów i zaproponować konsumentom coś szczególnego… Technologia druku cyfrowego umożliwia wydruk danych zmiennych i personalizacji, stanowi pomost między kreatywną koncepcją a realizacją. Stworzenie etykiet z dedykacjami czy imionami mogłoby skutecznie zwrócić uwagę grupy docelowej. W dobie customizacji kosmetyk z napisem “Krem dla najpiękniejszej Mamy na pięćdziesiąte urodziny” mógłby cieszyć się chyba większą popularnością niż “Krem 50+”.
Bezpłatny wydruk próbny zamiast cromalinu
Przywiązanie do dotychczasowej metody działania przy zamawianiu etykiet może powodować niechęć przed zmianą dostawcy. Siła przyzwyczajenia, komfort z nawiązanej relacji to niewątpliwie duże atuty współpracy z jedną i tą samą drukarnią przez lata. Poza tym nikt nie lubi kupować kota w worku. Niektóre drukarnie działające np. na sprzęcie HP Indigo wychodzą jednak naprzeciw takim obawom. Czy perspektywa bezpłatnego wydruku próbnego z właściwego projektu etykiety brzmi atrakcyjnie? Jeśli tak, to sprawdzenie jakości technologii cyfrowej jest na wyciągnięcie ręki…
Wydruk próbny umożliwia weryfikację oczekiwań z rzeczywistością, sprawdzenie jakości surowca i kolorystyki. To pozwala uniknąć niepokoju przed finalizacją docelowego zamówienia.
Co z drukiem (naprawdę) niskich nakładów etykiet?
Wyobraźmy sobie następującą sytuację: nowa wersja produktu, brak pewności co do spodziewanej sprzedaży. Dylematy nad wydrukiem dużej ilości etykiet i ryzyko, że w przypadku braku zainteresowania kosmetykiem koszt poniesiony na zakup etykiet stanie się stratą. Brzmi choć w małym procencie znajomo?
W tej sytuacji wsparciem może służyć drukarnia, która działa w technologii cyfrowej z uwagi na brak kosztów przygotowalni, o czym wspomnieliśmy na początek. Zależnie od drukarni minimum produkcyjne może dotyczyć konkretnej wartości zamówienia lub liczby etykiet.
Przyzwyczajenia, nawyki, zbudowane dobre relacje z zaprzyjaźnioną od lat drukarnią to duża korzyść. Warto jednak być otwartym na nowości i korzystanie (choćby w ramach zaspokojenia ciekawości) z nowych technologii drukarskich.