Jak dobrać surowiec etykiety samoprzylepnej? Praktyczny przegląd materiałów (2) - etykiety foliowe
W poprzednim artykule omówiliśmy temat etykiet na papierowym podłożu. Dziś dla uzupełnienia skupimy się na cechach etykiet foliowych.
Na samym początku warto podkreślić, że samoprzylepne etykiety na folii oferują duże możliwości zarówno jeśli chodzi o aspekty wizualne jak i o trwałość.
Na samym początku warto podkreślić, że samoprzylepne etykiety na folii oferują duże możliwości zarówno jeśli chodzi o aspekty wizualne jak i o trwałość.
Najistotniejszą cechą jest odporność na zawilgocenia, której brak w przypadku etykiet papierowych. Dlatego też ten surowiec jest szczególnie polecany w przypadku kosmetyków prysznicowych, balsamów i innych płynnych produktów.
Zgodnie z poniższym podziałem folie możemy rozróżnić na białe, srebrne, shimmer (połyskujące na tęczowo) i przezroczyste.
Przeczytaj również: "Podłoża w druku cyfrowym"
Folie srebrne i shimmer idealnie sprawdzają się w przypadku, gdy chcemy zwrócić uwagę na wybrane elementy etykiety takie jak napis czy logo. Folia srebrna pozwala na uzyskanie metalicznego efektu jak na poniższym zdjęciu.
W zależności od oczekiwanego efektu, projektu etykiety i opakowania możemy wybierać spośród powyższych surowców. Jeśli np. docelowo będziemy etykietować przezroczyste szklane butelki - można wtedy zastosować transparentną etykietę z poddrukiem - wówczas te elementy, które mają “zlewać się” z opakowaniem - będą tworzyły wizualnie jedną całość, a reszta ulegnie zadrukowi - wedle projektu i nadanego poddruku.
Etykiety samoprzylepne transparentne nanoszone na szklane butelki czy przezroczyste pojemniki nadają produktom unikatowego efektu. Przejrzystość etykiety pozwala zobaczyć co znajduje się w środku. Określa się to efektem “ultra-clear” lub “no-label look”.
Etykiety foliowe dopasowują się do kształtu opakowania
Poza odpornością na wilgoć i ścieranie folie są bardziej elastyczne niż papier co przekłada się na precyzyjniejsze dopasowanie etykiety z tego tworzywa do opakowania. Omówiliśmy powyżej uproszczony podział folii. Teraz przyszedł moment na kolejny poziom wtajemniczenia. Otóż niemal każdy z wymienionych wcześniej rodzajów folii dzieli się na folie polietylenowe (PE) i polipropylenowe (PP).
Folie polietylenowe są plastyczne i rozciągliwe
I to najważniejsza cecha folii PE. Dzięki swoim giętkim właściwościom etykiety polietylenowe są w stanie precyzyjnie dopasować się do opakowania co jest ważne szczególnie wtedy, gdy nie ma ono regularnego kształtu.
Samoprzylepne etykiety polietylenowe - zastosowania
Etykiety polietylenowe stosuje się najczęściej na środki czystości i kosmetyki, których opakowania mają nieregularne kształty. Poza tym etykiety PE sprawdzają się w przypadku etykiet dla branży przemysłowej i chemicznej - połączenie tego surowca z silnie wiążącym klejem pozwoli na idealne dopasowanie i przyleganie do wymagających i nierównych powierzchni jak np. beczki czy czy kanistry z wypukłościami.
Folie polipropylenowe są trwałe i wytrzymałe
I to pierwsza z różnic między folią PE. Dzięki swoim właściwościom etykiety polipropylenowe idealnie sprawdzą się na tzw. opakowaniach “twardych”, jak np. szklane buteleczki, słoiki itp. Są też bardziej sztywne od etykiet PE - nie są podatne na rozciąganie.
Co łączy etykietę transparentną z produktami premium?
Jak dowodzą najnowsze badania - dość sporo. Otóż takie krystaliczne etykiety naklejone na przejrzystą powierzchnię szklanego lub plastikowego opakowania budzą konotacje z ekskluzywnym produktem. Wysoka przezroczystość tego surowca pozwala uzyskać efekt “no-label look”.
Warto zatem rozważyć etykietę samoprzylepną transparentną na butelki jeśli nasz wyrób ma być kojarzony z wysoką jakością. Wybór na polipropylenowe podłoże pada zatem najczęściej w przypadku alkoholi i kosmetyków.
To już wszystko, co chcieliśmy powiedzieć o foliowych etykietach samoprzylepnych na roli. Temat z pewnością nie jest wyczerpany, a na wszelkie pytania chętnie odpowiemy telefonicznie lub mailowo.