Jak powinny być drukowane etykiety dla branży alkoholowej?
Stojąc przed półką z alkoholami albo wybieramy w mgnieniu oka butelkę, której zawartość jest już nam dobrze znana, albo rozważamy dłuższą chwilę czy nie spróbować czegoś nowego. Nudne etykiety przegrywają na starcie, nawet nie zwrócą naszej uwagi. W rękę weźmiemy te ciekawie zaprojektowane, niosące za sobą wartość, historię, te intrygujące i estetyczne.
Świetne projekty nie zawsze automatycznie przekładają się na skutecznie przykuwające uwagę etykiety. Na ostateczny efekt składa się cały proces wydruku etykiet samoprzylepnych na butelki, niezależnie od tego, czy chodzi o specjalne uszlachetnienia druku, czy o wyzwania związane z kształtem butelki.
Oto kilka czynników, które warto rozważyć, w przypadku gdy to etykieta samoprzylepna ma zwrócić uwagę na produkt.
Jakość szkła determinuje jakość etykiety na butelki
To w jaki sposób produkuje się szkło jest dość istotnym elementem, który ma kluczowy wpływ na wygląd finalnego produktu oraz na same etykiety. W celu obniżenia kosztów można zdecydować się na cieńsze ścianki, ale te mogą być nieregularne, faliste. W takim przypadku nawet wysokiej jakości etykiety nie podniosą rangi produktu. Na falistych powierzchniach etykiety nie będą się precyzyjnie układały, mogą się łatwiej odklejać, pojawią się bąbelki i zniekształcenia.
Potencjalne problemy z aplikacją etykiet
Butelki oraz etykiety na alkohole mogą mieć wręcz niezliczoną ilość kształtów. Udany projekt zależy w dużej mierze od tego czy gotową już etykietę jesteśmy w stanie odpowiednio przykleić do butelki. Jedno z drugim ma przecież tworzyć nierozerwalną całość.
Przed podjęciem ostatecznej decyzji dotyczącej kształtu etykiety należy sprawdzić czy dysponujemy odpowiednim aplikatorem etykiet do butelek. Może się okazać, że chcielibyśmy wydrukować etykietę z pełnym owinięciem przeznaczoną dla cylindrycznej butelki, ale nie dysponujemy odpowiednim sprzętem, by ją profesjonalnie nakleić. W takiej sytuacji warto rozważyć zlecenie oklejenia zewnętrznej firmie.
Jeśli stawiamy na klasyczne, proste formy, aplikacja etykiet będzie mniej wymagająca. Jednak wchodząc na rynek z nową, nieznaną marką, która dopiera zacznie walkę o uwagę i zaufanie, bardziej wyrafinowane, niestandardowe formy będą dobrym „orężem” wyróżniającym butelkę na półce. W przypadku bardziej skomplikowanych kształtów należy upewnić się czy dysponujemy odpowiednim sprzętem lub czy mamy budżet, który można przeznaczyć na dodatkowe koszty związane z etykietowaniem. To niezwykle ważne, by na wszelkich krawędziach, wcięciach lub innych nieregularnych kształtach etykieta perfekcyjnie się prezentowała. Przy niewielkich ilościach można oczywiście oklejać butelki ręcznie, ale wraz ze wzrostem nakładu będzie to niezwykle uciążliwe.
Kształt samej etykiety również może być problematyczny. Niektóre detale, takie jak ostre rogi lub wycięcia w obrębie etykiety mogą prowadzić do jej rozrywania w procesie aplikacji. Warto to przedyskutować z projektantem i zdecydować czy nie lepiej będzie nieco zmodyfikować projekt, w celu uniknięcia zniszczonych etykiet.
Jakie wykończenie etykiet wybrać?
Projekt etykiety na ekranie monitora może prezentować się doskonale, ale dopiero po wydruku w pełni poczujemy siłę projektu. Etykiety matowe budują wrażenie delikatności. Ich płaska powierzchnia prezentuje klasę, stanowi dla nas obietnicę wysokiej jakości produktu. Elegancko będą prezentowały się etykiety błyszczące, które wyróżniają się estetyką, klarowną formą i wyrazistą kolorystyką.
Nie zapominajmy o tym, że płaskim powierzchniom zarówno etykiet matowych jak i błyszczących można nadać dodatkowy efekt 3D. Detale w postaci tłoczenia na etykietach czy wcięcia nadają etykiecie stylu i charakteru. Warte rozważenia jest zastosowanie nowatorskich etykiet termokurczliwych, które przyjmą kształt butelki, na której zostaną użyte. Etykiety te są efektowne i wyróżniają się spośród innych m.in. tym, że można je zastosować niemal do każdego kształtu. Świetnie sprawdzają się w limitowanych edycjach, jak np. przy okazji wypuszczenia piw z browaru Green King, na etykietach których uwiecznione zostało 10 wyjątkowych momentów z historii sportu. Etykiety termokurczliwe mogą zawierać tekst lub dowolną grafikę o fotograficznej jakości. Atrakcyjność etykiety może być jeszcze wyższa po zastosowaniu takich opcji jak lakierowanie utrwalane światłem UV, złocenie na zimno, wykonanie nadruków z wykorzystaniem dodatkowych kolorów z palety Pantone czy zadruk od wewnętrznej strony. Ponadto każda etykieta może być dowolnie spersonalizowana.
W całym procesie projektowania etykiet nie możemy zapominać o cichym bohaterze jakim jest sama drukarnia. By mieć jak najwięcej opcji do wyboru warto zwrócić się do drukarni, która oferuje bezpłatne wydruki próbne. Jeśli do wyboru jest kilka wariantów z różnymi uszlachetnieniami czy wykończeniami – opcja bezpłatnego wydruku próbnego powinna rozwiać wszelkie wątpliwości. Otrzymanie takiego darmowego wydruku nie jest wcale skomplikowane, o czym przekonały się nasze klientki z AYA Raw Nature.