Jakie zabezpieczenia można stosować na etykietach samoprzylepnych lub sleeve w celu zabezpieczenia produktów przez podrabianiem?

Dynamiczny rozwój segmentu suplementów diety niestety wiąże się także z rosnącym udziałem fałszerstw dotyczących tej branży. Do skutków można zaliczyć straty finansowe, ale także ryzyko narażenia konsumentów na dolegliwości zdrowotne. Straty bywają milionowe, a w takich krajach jak Indie czy Pakistan skala podróbek jest ogromna i sięga nawet ok. 70 proc. rynku.

Nie ulega zatem wątpliwości, że jednym z kluczowych wyzwań dla producentów suplementów diety jest podjęcie działań ograniczających proceder fałszowania tych produktów.

W poniższym poradniku przedstawimy kilka skutecznych rozwiązań które pozwolą zabezpieczyć towar i umożliwią klientom zweryfikowanie, czy kupują oryginalne produkty już na podstawie samych etykiet.

Na potrzeby tego tekstu przyjmijmy podział na 3 grupy zabezpieczeń stosowanych na etykietach samoprzylepnych i sleeve:

  • widoczne gołym okiem – dają możliwość weryfikacji przez klienta natychmiast w miejscu zakupu i nie potrzebne są do tego żadne dodatkowe narzędzia,
  • częściowo ukryte – są widoczne, ale ich przeznaczenie nie jest tak łatwe do rozszyfrowania, a czasem otrzymanie informacji o produkcie możliwe jest po uruchomieniu aplikacji mobilnej lub skorzystaniu ze strony producenta
  • ukryte – w tym przypadku niezbędne jest dodatkowe narzędzie pozwalające dostrzec zabezpieczenie np. latarka, która emituje światło ultrafioletowe luk szkło powiększające. Poza takim materialnym wytworem równie ważna jest odpowiednia wiedza, która pozwala zidentyfikować miejsce ulokowania zabezpieczenia.


Do pierwszej kategorii zabezpieczeń etykiet można zaliczyć indywidualnie zaprojektowane hologramy nanoszone metodą HS lub CS, albo efekty holograficzne utworzone na specjalnych foliach. Zastosowanie opisanych wyżej rozwiązań na etykietach produktów pozwala nie tylko zabezpieczyć produkt przed fałszerstwami, ale także wpływa na jego odbiór. Hologramy i efekty holograficzne są kojarzone z markami premium, wyrobem luksusowym, który wyróżnia go spośród innych produktów na sklepowej półce.

Przeczytaj również: "Czy kod kreskowy powinien być czytelny?"

hologramy Unilogo

Kolejny przykład stanowi nadruk danych zmiennych na etykietach produktów. Ten paradoksalnie prosty zabieg ułatwia natychmiastową identyfikację produktu. Często też nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów przy wydruku, zupełnie inaczej niż w przypadku hologramów. Należy jednak pamiętać, że nie każda drukarnia oferuje taką usługę. Warto sprawdzić w obsługującej Cię drukarni czy możliwe jest dostarczenie wraz z plikami do druku partii numerów lub kodów, które zostaną wydrukowane na etykietach w odpowiedniej kolejności i bez powtórzeń tak żeby dosłownie każda etykieta była unikalna.

Dynamicznie generowane kody DataMatrix lub QR stanowią drugą grupę zabezpieczeń, czyli tych częściowo ukrytych. Co prawda wspomniane kody 2D są łatwo dostrzegalne na opakowaniu, ale ich funkcja jest nieco bardziej skomplikowana. O ile odnalezienie samego kodu na opakowaniu nie jest problemem, o tyle sprawdzenie pochodzenia produktu wymaga zwykle połączenia z internetem. Odpowiednia aplikacja sczyta wtedy kod i sprawdzi w bazie danych producenta czy taki kod istnieje i czy faktycznie jest przypisany do tego produktu, sposobu i miejsca dystrybucji. Tym samym potwierdzi się (lub nie) oryginalność towaru. W większości przypadków można korzystać z tej funkcjonalności posługując się telefonem komórkowym. Ponieważ kody nadawane są indywidualnie a ich ilość może być nieograniczona często zdarza się też, że producenci wykorzystują je nie tylko do zabezpieczania produktów ale także tworzenia programów lojalnościowych.

kod QR

źródło: http://www.packaginginnovation.com/packaging-design/interactive-packaging/danone-introduces-qr-codes-loyalty-program/

Inną opcją zabezpieczania etykiet samoprzylepnych lub etykiet sleeve może być wykorzystanie tła giloszowego. Ta metoda jest powszechniejsza w przypadku zabezpieczania banknotów, ale można ją wykorzystać również na opakowaniach. Polega ona na nanoszeniu na projekt odpowiednio przygotowanego wzoru nie dającego się właściwie zeskanować. Wydrukować daną etykietę mogą jedynie posiadacze oryginalnego pliku produkcyjnego.

tło gilszowe

źródło: http://ministryoftype.co.uk/words/article/guilloches/


Druk etykiet z ukrytymi zabezpieczeniami

Do ostatniej kategorii ukrytych oznaczeń stosowanych na etykietach można zaliczyć np. mikrodruki. Technologia HP Indigo umożliwia nanoszenie tak małych napisów, że odczytanie ich jest możliwe wyłącznie przy użyciu lupy. Wielkość czcionki może wynosić 0,7 punku typograficznego przy założeniu, że jest to czcionka jednoelementowa drukowana jednym kolorem co w praktyce oznacza, że wysokość tekstów może wynosić ok. 0,3 mm.

mikrodruki

 

W grupie zabezpieczeń ukrytych są też np. zadruki tuszem UV, które widoczne są jedynie przy zastosowaniu światła ultrafioletowego. Dopiero zastosowanie latarki z takim światłem pozwala dostrzec informację rozróżniającą produkt.

Zamów próbki etykiet (kliknij tutaj) z wybranym zabezpieczeniem, aby przekonać się, jak Twój produkt może być chroniony przed fałszerstwami.

Zamów zestaw próbek materiałów

Podaj e-mail i odbierz wzornik

Zamów próbki

Odbierz swój wzornik!