Kolory w druku cyfrowym
Druk cyfrowy daje wiele możliwości, zwłaszcza w przypadku innowacyjnych rozwiązań. W zależności od priorytetów może on zostać wykorzystany do uzyskania oszczędności, podniesienia jakości lub odpowiedniego spersonalizowania produktu. Sprawdź jakich kolorów możesz używać drukując cyfrowo.
CMYK
Druk cyfrowy CMYK (cyjan, magenta, yellow/żółty, black/czarny) opiera się na podstawowej gamie kolorów. Około 80% drukowanych przez nas prac wytwarzanych jest przy użyciu tych czterech podstawowych kolorów.
CMYK+W
Częstym rozszerzeniem gamy bywa dodatkowy kolor W czyli white (biały). Biel w większości przypadków pełni funkcję kryjącą, stanowi barierę pomiędzy metalizowanym podłożem a farbą w miejscach gdzie nadruk nie ma być metalizowany. W innych przypadkach stanowi tło dla kolorów drukowanych na foliach transparentnych, sprawia, że tło nie prześwituje przez farbę drukarską. Biel oczywiście może być nakładana rastrowo (w ilości mniejszej niż 100%) lub „po całości” w postaci apli (tworząc jednolitą, nieprześwitującą warstwę).
CMYK + O/V/G
W przypadku gdy projekt jest wymagający pod kątem kolorystyki, podstawową gamę CMYK możemy rozszerzyć o O (orange/pomarańcz), V (violet/fiolet) lub G (green/zieleń). Dzięki takiej możliwości drukując na HP Indigo w przestrzeni CMYKOVG jesteśmy w stanie symulować 95% kolorów Pantone, nawet tych, które przy użyciu standardowego zestawu farb CMYK wydają się być nieosiągalne. Wyjątkami są farby metaliczne i fluorescencyjne, druk cyfrowy w kolorze umożliwia ich odtwarzanie jedynie dzięki użyciu specjalnych podłoży.
CMYK + Pantone
Gamę CMYK możemy rozszerzyć także o kolory Pantone. Nie chodzi tu o kolory symulowane, ale konkretne Pantone pochodzące z mieszalni farb. Użycie takich kolorów ma uzasadnienie w szczególnych przypadkach, gdy drukowane są duże nakłady, dany kolor jest wiodący w projekcie a dla klienta najważniejsze jest idealne spasowanie kolorystyczne. Druk cyfrowy Pantone z wykorzystaniem maszyn HP Indigo jest stosowany np. przez The Coca-Cola Company przy realizacji kampanii związanych z personalizacją produktów.
CMY
Zastosowanie kolorystyki okrojonej do CMY to zabieg wykorzystywany przez klientów kierujących się zupełnie innymi przesłankami niż w przypadku dwóch opisanych wyżej rozwiązań. Zastosowanie takiej kolorystyki ma uzasadnienie ekonomiczne w przypadku, gdy możemy pozwolić sobie na niewielkie obniżenie jakości wydruku. W tym wypadku celowo rezygnuje się z K (koloru czarnego) osiągając go z trzech pierwszych kolorów. Maszyna drukująca trzema kolorami pracuje szybciej i zużywa mniej farby. W przypadku zastosowania takiej gamy kolorów barwy nie są idealnie odwzorowane, ale koszt wydruku jest niższy.
Próbniki kolorów
Specjalnie dla naszych klientów stworzyliśmy próbniki kolorów wykonane na naszych maszynach drukujących. Ponieważ zarówno próbniki jak i zamówione u nas opakowania powstają na tych samych maszynach i surowcach mamy pewność, że kolory wybrane jeszcze na etapie projektowania będą tymi samymi, które konsumenci będą oglądali już na opakowaniach.
Próbniki dostępne są w trzech wariantach surowcowych, kolory w nich prezentowane są na podłożu:
- białym,
- transparentnym,
- metalizowanym.
Do wyboru mamy kolorystykę:
- CMYK,
- CMYK+W,
- CMYK OVG,
- CMYK OVG+W,
- CMY
- CMY + W.
Chęć zamówienia próbnika można zgłaszać telefonicznie, mailowo lub przy użyciu formularza w zakładce kontakt.