Najczęstsze błędy przy projektowaniu opakowań
Zarówno każdy właściciel marki jak i pracująca dla niego drukarnia może mieć w swojej historii zlecenie produkcji opakowań np. etykiet, które okazało się być totalną porażką. Pomimo wielu lat rozwoju technik druku, wykorzystania w studiach projektowych zaawansowanych programów do obróbki grafiki współpracujących z modułami symulującymi barwy drukowane oraz zaawansowanymi technicznie monitorami graficznymi nadal jeszcze zdarza się, że kolorystyka opakowań już po wydrukowaniu nie jest w stu procentach zgodna z pierwotnymi założeniami. W efekcie klient jest niezadowolony z efektu. Jeszcze gorzej jest, gdy wygląd opakowania jedynie na podstawie wizualizacji na monitorze zaakceptował też odbiorca. Wtedy sytuacja robi się naprawdę skomplikowana.
Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy?
Podstawą jest zrozumienie pierwszej zasady przy projektowaniu graficznym, czyli rozróżnienia między zastosowaniem kolorystyki RGB a CMYK / Pantone lub wyrażając to inaczej zrozumienie różnicy pomiędzy projektowaniem do internetu a projektowaniem do druku.
Przeczytaj również: "Kolory w druku cyfrowym"
Najprościej będzie wyobrazić sobie, że obrazy, które widzimy codziennie na ekranach laptopów, aparatów i telefonów komórkowych funkcjonują w przestrzeni RGB. Tło tych urządzeń jest czarne, a każdy kolor, który jesteśmy w stanie zobaczyć powstaje w wyniku mieszaniny trzech podstawowych barw – Red, Green i Blue. Z kolei w przemyśle drukarskim podstawą jest środowisko CMYK lub Pantone. W tym przypadku wystarczy skojarzyć, że tłem, czyli bazą do zadruku jest białe podłoże. CMYK stanowi skrót od nazw czterech podstawowych farb drukarskich (Cyan, Magenta, Yellow, Black) natomiast Pantone jest systemem standaryzacji kolorów.
Jaka jest praktyczna różnica między RGB a CMYK i Pantone?
Podstawowy wyróżnik jest taki, że w przestrzeni RGB projektujemy pliki, które będą wyświetlane na ekranie monitora, czyli grafiki na strony internetowe, emaile, prezentacje czy reklamy banerowe. Z kolei pliki zaprojektowane w CMYKu i Pantonie są obsługiwane przez rynek poligraficzny i takie kolory oglądamy na opakowaniach (etykietach samoprzylepnych, saszetkach czy owijkach termokurczliwych sleeve).
Warto jest pamiętać, że wydruk CMYK czy Pantone z pliku przygotowanego do wyświetlania na monitorze (RGB) może oznaczać utratę na jasności kolorów. Oglądając wydruk możemy odnieść wrażenie że kolory nie są tak żywe a grafika generalnie “siadła”.
Można jednak temu zapobiegać używając właściwej kolorystyki i stosując chociażby podłoża metalizowane. Jeśli dostarczymy do drukarni właściwie przygotowany plik w formacie .pdf z uwzględnieniem użycia kolorów dodatkowych efekt może być zaskakująco dobry, jak na zdjęciu poniżej:
W tym przypadku klient zdecydował się na wykonanie etykiet na metalizowanej folii PE stosując częściowy poddruk kolorem białym. Dzięki temu duża część etykiety wygląda jak standardowy CMYK-owy wydruk na białym podłożu a elementy które wymagały wyraźnego graficznego podkreślenia wydrukowane zostały bezpośrednio na srebrnym podłożu zyskując efekt metaliczności, specyficznego połysku i tak zwanego wybicia z projektu.
W przypadku druku cyfrowego w technologii HP Indigo proof stanowi namacalny dowód na to, jak będzie wyglądać zrealizowane zlecenie. Zamówienie pierwszej próbnej etykiety na wybranym, docelowym podłożu daje pełną gwarancję właściwego odwzorowania projektu. Otrzymując wydruk pochodzący z tego samego urządzenia drukującego na którym docelowo odbędzie się produkcja całego nakładu (w naszym przypadku to model WS6800) zyskuje się gwarancję zgodności kolorystycznej i materiałowej.
Kliknij, aby zamówić bezpłatny wydruk swojej własnej etykiety.