Aromamarketing, czyli zapachy w służbie marketingu. Co warto wiedzieć o tej technice?
Aromamarketing to niezwykle ciekawe rozwiązanie. Jest uznaną techniką tzw. marketingu sensorycznego, który ma za zadanie wpływać na różne zmysły klientów i wywoływać w nich określone reakcje. W tym przypadku działania skupiają się na pobudzaniu zmysłu węchu. Na czym zatem polega ta metoda i jakie są przykłady aromamarketingu?
W dobie rosnącej konkurencji firmy wykorzystują rozmaite narzędzia do tego, aby przyciągnąć uwagę i zainteresowanie klientów i zachęcić ich do zakupu swoich towarów. Najłatwiej zrobić to poprzez przygotowanie estetycznego i oryginalnego opakowania, które rzuca się w oczy i zapada w pamięć. Warto stosować również np. aromamarketing, czyli swoistą grę zapachami, które wywołują w konsumentach przyjemne skojarzenia i pomagają budować odpowiedni wizerunek marki.
Co to jest aromamarketing? Definicja terminu
Definicja aromamarketingu, nazywanego też marketingiem zapachowym, jest dość prosta.
Zgodnie z nazwą, aromamarketing odnosi się do działań opartych na wykorzystaniu zapachów. Mają one niebagatelny wpływ na człowieka. Mocno oddziałują na ludzką podświadomość i łączą się z emocjami i wspomnieniami. Można zapamiętać je na wiele lat – w końcu czasami wystarczy poczuć jakiś zapach, aby przypomnieć sobie miłe chwile, np. z dzieciństwa. Specjaliści od reklamy zauważyli właśnie tę zależność i postanowili ją wykorzystać. Tak powstał aromamarketing – jego początki sięgają lat 90. XX wieku. Wtedy to rozwijał się w USA oraz w Australii, jednak wkrótce zaczął być stosowany również w innych krajach. Choć w Polsce pojawił się stosunkowo niedawno i wciąż nie jest aż tak popularny, z pewnością stanowi ciekawe rozwiązanie, które może wspomagać sprzedaż.
Dlaczego warto postawić na aromamarketing?
Dobrze dopasowany zapach wyzwala bowiem pozytywne emocje, pozwala stworzyć miłą, przyjemną i przede wszystkim prozakupową atmosferę oraz wywołuje w klientach chęć impulsywnych zakupów. Ładna woń, która jest świetnie dostosowana i spójna z komunikacją danej marki, sprzyja też budowaniu jej mocnej pozycji i odpowiedniego wizerunku, zwiększeniu rozpoznawalności i wyróżnieniu się na tle konkurencji.
Oprócz tego zastosowanie aromamarketingu wzbudza ciekawość klientów, a także podnosi ich komfort i poprawia ogólne wrażenia w związku z kontaktem z daną marką czy jej produktami. To z kolei przekłada się na to, że mogą je lepiej zapamiętać i w przyszłości wykazać się większą chęcią ich ponownego zakupu. Gra zapachami zwiększa lojalność konsumentów wobec firmy i daje poczucie korzystania z bardziej luksusowych i prestiżowych towarów. Jednym z narzędzi aromamarketingu jest rozpylanie konkretnego zapachu
w danym sklepie. Może on wpływać na wydłużenie czasu, jaki spędzają w nim klienci oraz spowodować, że wykażą oni większą chęć do kontaktu z jego obsługą.
Aromamarketing – przykłady zastosowania
Przykładów aromamarketingu jest wiele. Popularnym sposobem na wpływanie na klientów jest wspomniane już aromatyzowanie pomieszczeń. Takie rozwiązanie sprawdza się zarówno w lokalach handlowych (m.in. drogeriach, aptekach, sklepach z ubraniami lub gadżetami, salonach motoryzacyjnych itp.) jak i gastronomicznych (takich jak restauracje, herbaciarnie, cukiernie).
Innowacyjnym rozwiązaniem są także etykiety zapachowe. Mogą być umieszczane na różnych produktach – najlepiej sprawdzają się m.in. w przypadku kosmetyków czy świec. Przyciągają uwagę klientów i pozwalają np. zapoznać się z aromatem konkretnego towaru bez konieczności otwierania jego opakowania.
Oprócz tego ciekawym przykładem aromamarketingu jest dołączanie perfumowanego papieru albo innych elementów zapachowych do paczek wysyłanych w ramach sprzedaży on-line. Takie rozwiązanie również pozytywnie wpływa na doświadczenia klienta z daną marką.
Aromamarketing – zapachy przyciągające klientów
Warto przy tym wiedzieć, jakie typy aromatów najlepiej sprawdzają się w danych branżach i jakie działanie mogą wykazywać. Należy zwrócić uwagę m.in. na:
- świeże zapachy (np. aromat świeżego prania) – dobrze sprawdzą się w sklepach sprzedających tekstylia,
- naturalne, roślinne zapachy i olejki eteryczne (np. lawendowe) – działają odprężająco, dlatego sprawdzają się w przypadku kosmetyków i salonów kosmetycznych,
- zapachy kojarzące się z jedzeniem (np. aromat cynamonu, czekolady, owoców, kawy) – mogą działać pobudzająco i dobrze sprawdzają się m.in. w sklepach z żywnością
i restauracjach, - zapachy korzenne – motywują do działania,
- zapachy luksusowe (kojarzące się z perfumami) – dobrze sprawdzają się w przypadku prestiżowych, droższych sklepów lub produktów.
Dobrze dobrane i połączone zapachy w aromamarketingu pozwalają na stworzenie swoistego logo zapachowego, które będzie się kojarzyło z konkretnym przedsiębiorstwem. Dzięki temu marka może znacząco wyprzedzić konkurencję.
Sprawdź także, jakie korzyści może przynieść wydruk etykiet dla sektora small business.