Jak zabezpieczyć etykietę przed wilgocią i niekorzystnym działaniem czynników zewnętrznych? Kilka słów o laminowaniu i lakierowaniu etykiet.
Niektóre produkty FMCG mimo względnie krótkiej żywotności są narażone na intensywną eksploatację.
Etykiety samoprzylepne na piwo czy wino powinny zachować intensywną barwę i nie odklejać się od butelek pomimo przechowywania w lodówce. Opisywaliśmy wcześniej historię Pana Łukasza z Winnicy Kędrów, który borykał się z tym problemem podczas wydruku etykiet na swoje wina przed rozpoczęciem współpracy z naszą drukarnią.
Oczekiwania wobec etykiet kosmetycznych są równie wysokie. Poza zwróceniem uwagi na produkt na sklepowej półce i spełnieniem funkcji informacyjnej (charakterystyka produktu, sposób aplikacji) etykieta na kosmetyk musi być też trwała i odporna na wilgoć, wodę i zmienne temperatury - czyli wymagające “warunki łazienkowe”.
Etykiety na produkty spożywcze i chemię przemysłową mają niejednokrotnie kontakt z oleistymi substancjami.
Laminowanie i lakierowanie etykiet na produkty szybkozbywalne: Najlepszy sposób na trwałe nadruki
Nasza cyfrowa drukarnia etykiet oferuje dwa rodzaje zabezpieczeń.
Jest to laminowanie i lakierowanie etykiet. Ten proces odbywa się po wydrukowaniu etykiet, a przed sztancowaniem (wycinaniem do pożądanego formatu).
Laminowanie polega na zaaplikowaniu na etykietę dodatkowej, cienkiej warstwy przezroczystej folii.
Jakie zalety ma laminowanie etykiet i dlaczego warto je stosować?
Podsumowując - co uzyskujemy dzięki zalaminowaniu etykiet?
- wysoką odporność na ścieranie się nadruku i rozmazywanie,
- ochronę przed rozwarstwianiem pod wpływem wilgoci,
- odporność na czynniki zewnętrzne
- większą trwałość na kontakt z produktem, na którym znajduje się etykieta (np. tłusty krem, olej spożywczy)
- poprawa estetyki etykiety i możliwość wyboru wykończenia
Drukarnia etykiet Unilogo Digital Printing oferuje laminowanie etykiet w trzech wariantach: mat, błysk i soft-touch.
Matowy laminat nadaje etykiecie eleganckiego charakteru, jest bardzo często wybieraną opcją w przypadku etykiet na metalizowanych podłożach. Należy jednak mieć na uwadze, że matowe wykończenie etykiet może nieco zmniejszać głębię kolorystyczną.
W opozycji do matu - laminat błyszczący intensyfikuje głębię kolorów.
Poza wizualną różnicą oba laminaty są tak samo trwałe. Nasza drukarnia etykiet samoprzylepnych oferuje opcję nieodpłatnego wydruku próbnego w wykończeniu matowym i błyszczącym.
Oferujemy także matowy laminat soft-touch.
Czym charakteryzuje się laminat soft-touch?
Ten rodzaj laminatu wyróżnia się aksamitną w dotyku strukturą i nadaje etykiecie oryginalnego charakteru. Jest jeszcze odporniejszy na działanie mechaniczne (zarysowania itp.) niż standardowy laminat matowy. Minusem tego rozwiązania jest jednak jego wysoka cena, stąd też z reguły jest stosowany do zabezpieczenia etykiet dla produktów z segmentu premium.
Lakierowanie etykiet to ekonomiczny i skuteczny sposób zabezpieczenia wydruków
Drukarnia etykiet Unilogo Digital Printing oferuje także tańszą od laminowania metodę zabezpieczenia nadruków. Lakierowanie polega na pokryciu powierzchni etykiety warstwą lakieru, która po utwardzeniu promieniowaniem UV tworzy transparentną warstwę zabezpieczającą etykietę przed ścieraniem, blaknięciem i wilgocią.
Metody lakierowania etykiet samoprzylepnych:
- lakierowanie całej powierzchni etykiety
- lakierowanie wybiórcze. Lakier można też nałożyć selektywnie, czyli tylko na wybrane elementy na etykiecie, np. na logo czy nazwę produktu. Dzięki zastosowaniu formy drukowej uzyskujemy efekt uszlachetnionej etykiety, która na sklepowej półce zwróci uwagę konsumenta.
Lakierowanie wybiórcze etykiet stosujemy np. w branży kosmetycznej, spożywczej, motoryzacyjnej, a także w przypadku alkoholi.
Lakierowanie oferujemy w wariancie matowym i błyszczącym.
Podsumowując - laminat stosuje się najczęściej jako zabezpieczenie etykiet foliowych, a lakier - dla etykiet papierowych.
W przypadku etykiet zabezpieczających przed otwarciem, które pełnią funkcję plomby stosuje się etykiety lakierowane. Przy odkręceniu słoika ulegną rozerwaniu, wskazując tym samym, że opakowanie zostało już otwarte.
Wyjątek stanowią dwa rodzaje surowca, których nie pokrywamy dodatkową warstwą laminatu
Mowa o fakturowanym papierze verge oraz drugim surowcu papierowym - natural bois. Dlaczego? Wspomniane surowce mają wyczuwalne zmiany w strukturze, a laminat musi ściśle przylegać do gładkiego podłoża.
Źródło: https://www.facebook.com/dworzysk/photos/a.373260236198737/1259824200875665
Pomimo braku dodatkowego zabezpieczenia etykiety z tych materiałów skutecznie sprawdzają się w przypadku chłodzenia (wina) czy nawet zamrażania (lody).
Oferta cyfrowej drukarni etykiet - Unilogo Digital Printing
Przed właściwą produkcją zawsze oferujemy bezpłatne wydruki próbne etykiet w wybranych wykończeniach. Nasze etykiety drukujemy na nowoczesnym sprzęcie HP Indigo w cyfrowej technologii druku. Oferujemy wydruk etykiet samoprzylepnych na roli oraz shrink sleeve w kilka dni roboczych, co pozwala na zamawianie materiałów opakowaniowych na bieżące potrzeby, bez konieczności gromadzenia zapasów.