Etykiety Olej rzepakowy z Góry Św. Wawrzyńca
-
Branża
spożywcza
-
Produkt
etykieta samoprzylepna
-
Technologia
druk cyfrowy
-
Podłoże
Papier silver AC metalizowany
-
Uszlachetnienia
laminacja
Etykiety metalizowane bez używania hot lub cold stampingu.
Hot-stamping i cold stamping – metody uszlachetniania etykiet
Towary na półkach sklepowych walczą o uwagę konsumenta m.in. etykietą. Im ciekawsza czy po prostu wpisująca się w upodobania grupy docelowej – tym większa szansa na sięgnięcie produktu z półki do koszyka zakupowego. Dziś opiszemy pokrótce jeden z popularnych sposobów na ozdabianie etykiet.
Złocenia stosowane na etykietach
Złocenia etykiet to jeden z dość często stosowanych sposobów uszlachetniania druku. Wspomniany wyżej zabieg polega na transferze warstwy metalicznej z folii na już zadrukowany surowiec.
Hot-stamping na etykiecie, czyli inaczej: termodruk, hot-print
“Technika druku z użyciem folii hot-stampingowej i matryc wypukłych wykonanych z materiału przewodzącego ciepło.1”- to tyle z definicji.
Jak to wygląda w praktyce?
Gdy przy temperaturze około 100°C folia PET zetknie się z matrycą do HS następuje aktywacja kleju. Co ważne, klej aktywuje się wyłącznie w tym obszarze, który odpowiada wypukłościom matrycy.
Ozdobna folia jest wówczas niejako “wtłaczana” na powierzchnię materiału z którego później powstaną etykiety.
Niezbędnym elementem poza specjalną folią jest właśnie matryca zwana też czasem formą HS, która jest przygotowywana pod dedykowany projekt. Zamówienie matrycy stanowi jednorazowy koszt i może być ona wielokrotnie wykorzystana.
Cold-stamping, czyli złocenia na zimno etykiet shrink sleeve lub samoprzylepnych.
Ta technika wymaga zastosowania odpowiedniego kleju i folii dedykowanej do CS.
Ten proces “upiększenia etykiet” polega na nałożeniu kleju w technologii fleksograficznej w tym obszarze, na którym ma się znaleźć uszlachetnienie. Następny etap stanowi zetknięcie kleju z warstwą folii do cold-stampingu – w rezultacie następuje oderwanie warstwy metalicznej z folii dokładnie w tych obszarach, na których nam zależy (czyli tam, gdzie został nałożony klej).
Uszlachetnienia etykiet – podsumowanie
Obie opisane wyżej metody pozwalają na uzyskanie zbliżonych efektów.
Mimo wszystko cold-stamping jest powszechniej stosowany w ozdabianiu etykiet na kosmetyki, farmaceutyki i produkty spożywcze.
Można też uzyskać podobny efekt bez stosowania opisanych metod. Przykład oleju rzepakowego z Góry Św. Wawrzyńca doskonale pokazuje, że alternatywnym i równie imponującym uszlachetnieniem etykiety samoprzylepnej może być… jakże proste zastosowanie folii metalizowanej