Z jakich etapów składa się produkcja etykiet samoprzylepnych?
Wydruk etykiet samoprzylepnych na rolce wieloetapowy proces, który następuje po zaprojektowaniu nalepki i dostosowaniu jej do wytycznych drukarni. Mowa o ich wydrukowaniu,
a następnie poddaniu procesowi finishingu oraz sztancowaniu. Jak wygląda i na czym polega każdy z etapów produkcji etykiet?
Wytwarzanie nalepek wymaga zatroszczenia się o wiele szczegółów technicznych co oznacza, że do produkcji etykiet samoprzylepnych należy więc podchodzić kompleksowo.
Krok pierwszy produkcji etykiet: projektowanie nalepek
Produkcja etykiet na butelki czy inne opakowania zawsze rozpoczyna się od przygotowania projektu. To istotny etap, który pozwala opracować przyciągające wzrok grafiki.
Podczas pracy nad projektem etykiet samoprzylepnych należy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Bez względu na to, na czym mają zostać wydrukowane i dla jakiej branży są tworzone, nalepki powinny być trwałe i spełniać swoją funkcję przez cały cykl życia produktu. Etykiety pełnią bowiem ważną funkcję informacyjną. Muszą być także atrakcyjne wizualnie. Jednym z celów etykiety jest również przyciągnięcie uwagi i zachęcenie potencjalnych konsumentów do zakupu opatrzonych nimi towarów oraz wyróżnienie się na tle konkurencji.
Przeczytaj również: Etykiety samoprzylepne na butelki na wino. Na co zwrócić uwagę przy wydruku według Winnicy Kędrów
Na jakim materiale drukować etykiety samoprzylepne?
Przed przystąpieniem do druku należy jeszcze zdecydować, z jakiego materiału zostaną wykonane etykiety. Pod tym względem udostępniamy duży repertuar możliwości w ramach oferowanych surowców.
Jeżeli produkt ma być zamknięty w “twardym” opakowaniu, np. szklanym słoiku - wówczas najlepszym rozwiązaniem będą etykiety polipropylenowe. Z kolei w sytuacji, gdy etykieta ma zostać naklejona
na opakowania giętkie, które podczas użytkowania będa “pracować” poprzez poddawanie ich naciskom (np. tuby) - wówczas sugerujemy etykiety polietylenowe.
Jako producent etykiet samoprzylepnych zawsze ustalamy te kwestie, aby wyprodukowane etykiety spełniały oczekiwania nie tylko pod kątem uszlachetnień i atrakcyjności wizualnej,
ale i wytrzymałości na opakowaniu.
Zobacz także: Etykieta samoprzylepna a wysoka temperatura
Krok drugi: właściwa produkcja etykiet samoprzylepnych, czyli druk
Kiedy próbny wydruk naklejki zostanie zatwierdzony, producent etykiet samoprzylepnych może zająć się właściwym procesem wytwarzania nalepek, czyli drukowaniem. Produkcja etykiet samoprzylepnych również w tym przypadku może wyglądać w różny sposób. Wszystko zależy od tego, jaką techniką będą zadrukowywane nalepki. Najczęściej stosowane metody to:
- druk cyfrowy – polega na drukowaniu wzoru prosto z pliku przesłanego na komputer, co przyspiesza cały proces i pozwala na dużą personalizację etykiet. Takie rozwiązanie poleca się zwłaszcza przy druku małego nakładu etykiet, ponieważ jest to wówczas bardzo opłacalne pod względem finansowym;
- druk fleksograficzny – w procesie tym wykorzystuje się specjalne prasy drukarskie. Przed wydrukowaniem konkretnej etykiety konieczne jest więc dostosowanie do niej maszyny. Przy tej metodzie wykorzystuje się farby szybkoschnące, co pozytywnie wpływa na szybkość realizacji zlecenia. Rozwiązanie jest polecane szczególnie przy produkcji etykiet samoprzylepnych w dużej ilości;
- druk offsetowy – sprawdzi się zwłaszcza w przypadku bardzo dużych nakładów. Technika ta wymaga stosowania specjalnej matrycy i przygotowywania formy drukarskiej
pod konkretny projekt, dlatego nie nadaje się do produkcji etykiet personalizowanych.
Decyzja o zastosowaniu konkretnej technologii powinna być uzależniona od potrzeb klienta. Istotne jest również to, jak duże jest zamówienie na etykiety. W Unilogo Digital Printing pracujemy z użyciem cyfrowej technologii druku z użyciem maszyn HP Indigo.
Krok trzeci: finishing produkcji etykiet
Etykiety samoprzylepne muszą być także poddane procesowi finishingu. To wieloetapowe działanie, podczas którego nalepka na butelkę lub inne opakowanie zyskuje docelowy wygląd.
Dochodzi tutaj do laminowania lub lakierowania etykiet, co przekłada się na ich większą trwałość. Taka forma zabezpieczenia chroni nadruk.
W procesie finishingu dochodzi także do uszlachetniania naklejek - złocenia, srebrzenia, lakier wybiórczy, lakier 3D.
Zwieńczeniem finishingu jest sztancowanie etykiet, które polega na wycinaniu etykiet do wskazanego formatu. Wyraża się w to mechanicznym wykrawaniu etykiet z użyciem odpowiedniego wykrojnika. W naszych zasobach mamy ponad 4 tysiące wykrojników, dlatego z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy dopasować taki sam, albo zbliżony wykrojnik. Dzięki temu generujemy oszczędności już na starcie!